Nederlandse werknemer krijgt meeste inspraak
Nederlandse bedrijven luisteren beter naar hun werknemers dan ondernemingen in andere Europese landen.
Betrokken bij beleidskeuzes
In vergelijking met de rest van Europa, loopt Nederland voorop in het betrekken van alle medewerkers bij belangrijke beleidskeuzes. Dit is een conclusie uit een onderzoek dat het Top Employers Institute onlangs afrondde onder meer dan 500 Europese bedrijven.
Goed werkgeverschap
Top Employers Institute legde honderden bedrijven langs de meetlat van goed werkgeverschap. Nederland loopt voorop in het luisteren naar werknemers. Zo worden Nederlandse werknemers in bijna twee derde van de gevallen gevraagd om input te geven op de strategische koers van het bedrijf. In de rest van Europa is dat bij nog niet eens de helft van bedrijven het geval, maar er zit wel een stijgende lijn in. Aernoudt van de Wilk, countrymanager bij Top Employers: "Het is mooi om te zien dat alle bedrijven in Europa steeds meer medewerkers bij de bedrijfsvoering betrekken. Dit zorgt voor een sterkere band tussen werknemer en bedrijf en ook loyaliteit."
Hiërarchie
Het onderzoek laat zien dat, naast de directie, het hogere management vaak wordt betrokken bij strategische bedrijfsbeslissingen. Dit gebeurt in Nederland bijna altijd. Ook in landen als Duitsland en Engeland gebeurt dit vaak. De grote verschillen zijn vooral te zien als het gaat om de gemiddelde medewerker. In Nederland wordt deze wel vaak betrokken bij vraagstukken over de organisatiestrategie. Dit gebeurt in de rest van Europa veel minder. Van der Wilk: "Dat Nederlandse bedrijven zo goed luisteren naar hun medewerkers, heeft waarschijnlijk te maken met onze cultuur. Wij zijn gewend aan het poldermodel waarin iedereen mag meebeslissen. In andere landen is er veel meer sprake van een hiërarchische bedrijfsvoering."
Zuid Europa
Met name Zuid-Europese bedrijven luisteren nauwelijks naar hun personeel. Zo wordt in Frankrijk slechts in 12 procent van de gevallen naar medewerkers geluisterd bij belangrijke strategische beslissingen. Ook Spanje laat vergelijkbare cijfers zien. Van der Wilk: "Hoewel bedrijven in Zuid Europese landen nog grote stappen moeten maken, laten de afgelopen jaren wel zien dat er langzaamaan vooruitgang wordt geboekt. Blijkbaar dringt het besef door dat luisteren naar medewerkers tot nuttige inzichten kan leiden."